Gedeeltelijke verdubbeling N34 en aanpak verkeersplein Gieten - Veelgestelde vragen m.e.r. en de focusgroepen
Met de ervaring die is opgedaan met klankbordgroepen in de vorige fase van het onderzoek, zijn in overleg met de betrokken gemeenten opnieuw klankbordgroepen samengesteld, genaamd focusgroepen. De leden zijn belanghebbenden die vertegenwoordigd zijn via bedrijven, ondernemersverenigingen en dorpsbelangen. Er zijn drie focusgroepen:
- Schipborg, Zuidlaren en (noordelijk) gebied tot aan de Punt (A28)
- Annen/Anloo/Eext/Gieten/Gasselte
- Drouwen/Borger/Ees/Exloo/Odoorn/Klijndijk
Leden van de focusgroep hebben kennis van het gebied en leveren waardevolle informatie. Samen brengen we de kenmerken en belangen in beeld. Op die manier borgen we de belangen van de omgeving bij de totstandkoming van het ontwerp. De focusgroep heeft geen beslissingsbevoegdheid, dat is aan de politiek.
Een m.e.r. staat voor milieueffectrapportage. Dit is een onafhankelijk onderzoek naar de effecten van ruimtelijke plannen op de (leef)omgeving. De m.e.r. is bedoeld om bij de voorbereiding van het projectbesluit de verwachte milieueffecten, die van belang zijn voor de besluitvorming, in beeld te brengen. Een MER-onderzoek is wettelijk verplicht voor projecten met een bepaalde omvang of impact en dient als input voor de uiteindelijke besluitvorming. Op deze manier krijgt het milieubelang een volwaardige plaats in de besluitvorming. Het geeft een objectief beeld op de aspecten: natuur, verkeer, geluid, luchtkwaliteit, externe veiligheid, verkeersveiligheid, bodem (opbouw, grondwater en vervuiling), landschap, cultuurhistorie, archeologie en aardkundige waarden (zoals de ligging van de Hondsrug).
De Staten hebben de Nota Reikwijdte en Detailniveau vastgesteld. Daarmee hebben zij besloten om 16 alternatieven te onderzoeken en is de onderzoeksopzet bepaald. Informatie over de zoekgebieden voor de trajecten staan in de NRD die gepubliceerd staat op de website (Zienswijzen Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) - Provincie Drenthe). Eén van de alternatieven is een onderzoek naar een gehele verdubbeling van de N34 tussen Emmen en De Punt. Hoewel een totale verdubbeling tussen Emmen en De Punt, alleen al vanwege de kosten geen reële optie is, onderzoeken we in de m.e.r. wel de gevolgen van deze meest vergaande variant. Daarmee hebben we alles in beeld en is voor de overige 15 alternatieven nog maar beperkt aanvullend onderzoek nodig.
De uitkomsten nemen we mee in de eerste schetsen van de ontwerpen. Deze ontwerpen leggen we voor op inloopbijeenkomsten aan belanghebbendenen geïnteresseerden in de omgeving. Zo willen we de ontwerpen toetsen van de specifieke alternatieven. De inloopbijeenkomsten staan gepland aan het einde van jaar (2022). Deze planning is onder voorbehoud.
De m.e.r. draagt bij aan de keuze voor het bestuurlijk voorkeursalternatief, samen met de kosteninschatting en het omgevingsproces. Dit is nog geen formeel wettelijk besluit. Deze voorkeursvariant wordt vervolgens uitgewerkt in een projectbesluit (een soort bestemmingsplan). De m.e.r. is ondersteunend aan dit projectbesluit en dit is geen zelfstandig besluit. De provincie Drenthe is het bevoegd gezag en zal het projectbesluit en de m.e.r. vaststellen. Tegen dat besluit staat wel bezwaar en beroep open. Dat zal naar verwachting in 2024 zijn.
De eerste stap is het in beeld brengen van de belangrijkste kenmerken in de omgeving van de N34. Samen met de focusgroep toetsen we de kenmerken en of we alles in beeld hebben. Met de kenmerken gaan we per focusgroep aan de slag om de eerste schetsen voor een ontwerp voor een deel van het tracé te maken. De kenmerken geven een objectief beeld wat de invloed is op het ontwerp. Denk daarbij aan de ligging van bijvoorbeeld oude bebouwing ten opzichte van de weg, de opbouw van de bodem of de impact van geluid op de omgeving. In de focusgroep is het uitgangspunt een gehele verdubbeling van het tracé. Daarmee zijn direct alle effecten in beeld op het ontwerp.
Een m.e.r. is een objectief onderzoek naar de gevolgen van alle alternatieven. De alternatieven worden onderzocht van niet verdubbelen tot gedeeltelijk en volledig verdubbelen. In die zin worden er geen belangen afgewogen. Uiteindelijk is het aan de politiek om een keuze te maken en zo tot een voorkeursalternatief te komen. Zij weegt de belangen af.
De aanpak van de N34 en reconstructie van het verkeersplein Gieten kan mogelijk milieugevolgen hebben voor de Natura 2000 gebieden en is daarmee m.e.r. plichtig.In 2018 en 2019 zijn verschillende onderzoeken gedaan om te komen tot de Nota Reikwijdte en Detailniveau (NRD). Dit is de eerste stap binnen de m.e.r..De NRD beschrijft de onderzoeksopzet en benoemt welke alternatieven onderzocht worden. Op 16 december 2020 hebben Provinciale Staten de NRD en de Reactienota vastgesteld en opdracht verstrekt om voor 16 alternatieven de milieueffectrapportage uit te voeren.In deze vervolgfase wordt objectief in beeld gebracht wat de effecten van de 16 alternatieven zijn op het milieu en de omgeving. Bekijk de 16 alternatieven:Zienswijzen Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) - Provincie Drenthe
Wordt in de m.e.r. rekening gehouden met trends, zoals ontwikkelingen woon- werkverkeer en stikstof?
Voor de m.e.r. maken we gebruik van een verkeersmodel. Deze maakt ook inzichtelijk hoe het verkeer zich ontwikkelt in de toekomst. Daarnaast zien we op dit moment (najaar 2021) dat de verkeerintensiteiten op de N34 weer op het (oude) niveau zijn van vóór de coronapandemie. Sinds (het begin van) de coronapandemie zien we wel dat de spits verschuift naar andere momenten op de dag. Ook de effecten van de uitstoot van stikstof wordt onderzocht in de m.e.r., zowel tijdens de bouwfase als daarna (de impact van het verkeer).